V. 17 och 18 Reflektion efter stallbesöket
"De tycker boken är jätterolig och att nallen är en söt detalj.
Den borde vara längre. Kändes väldigt bra att deras störta kritik var att boken var kort, då vill de läsa mer! Då blev vi glada.
Gullig, kille kär i kille – roligt, gulligt. Alla reagerade på det. Fast de tycker det är bra.
Vilgot – glad, sprallig,
Elvira vill alltid vara bättre än Vilgot, Vilgot är inte lika mycket så.
Elvira är mer sur, Vilgot är mer sprallig Även om det stämmer rätt bra in med hur vi tänkt oss karaktärerna vill vi inte att Elvira ska framstå som sur och tråkig, därför har vi bestämt att ändra "säger elvira surt" till "säger elvira uttråkat" el. dyl. på sidan 3.
Ali - glad, snäll, skön,
Konstigt att de tyckte Ali var konstig. Det reagerade flera på. Det finns en dramaturgisk poäng med att det tycker han är konstig, först är de misstänksamma, sen är han konstig för att han stojar och är rolig. Det är ett återkommande tema. Men för att tydliggöra detta lägger vi till "är lite tveksam" på sida 2. För att Vilgot inte alltid ska tala först har vi också flyttat på replikordningen på sida 2.
Brukar inte prata om genus I skolan, någon har gjort det I fyran. Mellanstadiet verkar man prata om det. Det har diskuterat hen. De tycker inte det vore kul att bli kallad hen.
Varför leker killar och tjejer för sig?
För killar är dumma och elaka. Aggresiva. Hårdhänta, har inga känslor. Dom tycker om tv-spel och fotboll. Ibland är en tjej med och spelar fotboll. Killarna är ofta en stor grupp medan tjejerna är flera små. Killar har inte lika stort behov av bästa kompis. Barnen var väldigt medvetna för sin ålder tyckte jag, jag kan inte minnas att jag tänkt så mycket på könsgrupperingar när jag var 10!
De umgicks mer blandat när det var yngre.
Vad gör tjejerna? Hoppar hopprep, burken, telefoner, spelar kort.
Brukar lärarna behandla tjejer och killar olika?
Gympan – skulle köra tjejer vs. killar. Killarna leder stort. Vikarien sa “eftersom tjejerna inte är lika duktiga som killarna får dom 15 pluspoäng och så kör vi avgörande målet nu”. Bläk.
Killarna skriker och håller på under lektionerna men blir inte tillsagda, tjejerna blir tillsagda mycket oftare när de låter mer sällan. Killarna får en chans till, tjejerna blir utskickade direkt. Killar tar mer plats. Skiter i om de blir tillsagda.
Åttor och nior kan kramas och hänga mellan könen.
Varför är det så?
Killar bara är så.
Hur skulle ni vilja att det var? Ser ni skillanderna som ett problem?
Inget riktigt svar. Det spelar ingen roll för killarna är störda. Det är inget problem. Killarna mobbar tjejerna, tjejerna mobbar killarna.
Cornelia 12: Killar uppfostras hårdare. Om en kille ramlar ner från stolen då kommer folk ba men res dig upp! Hade det varit en tjej daltar man med henne. Den här fruktansvärt genomtänkta analysen gjorde mig jättechockad! Jag såg ett klipp med Magnus Betnér för några år sedan där han belyser JUST DETTA och jag hade aldrig tänkt på det förut. Sjukt häftigt att en tolvåring är så medveten.
/Bea