V.47 Tidigare forskning kring ämnet

Efter att ha sökt via internet på "genus i barnlitteratur" får man flera träffar från tidigare skrivna uppsatser kring ämnet. Då de är utförliga arbeten på ett trettiotal sidor vardera måste jag säga att jag inte läst vartenda ord men lyckats plocka ut flera intressanta delar som verkligen kan hjälpa mig och bea i detta projekt. 

"Vi anser att de traditionella könsrollerna förekommer
även i 2000-talets barnlitteratur, men något mindre stereotypt när det gäller barnskildringen. I
beskrivningen av de vuxna karaktärerna befästs fortfarande ett traditionellt synsätt ur
genusperspektiv. Det har visat sig i många studier att barn påverkas oerhört mycket av vad de
läser och det bidrar till att skapa deras attityder, förståelse och beteende. Av detta skäl anser vi
att det är mycket viktigt att vi väljer ut barn- och ungdomslitteratur ur ett genusperspektiv för
att inte befästa de traditionella könsrollerna. Detta visar också hur viktigt det är att vi
fortsätter forska i ämnet och att verksamma pedagoger ständigt bör reflektera över
genusperspektivet i sitt arbete. Detta är ett ansvar och en  skyldighet som pedagoger har. "

Detta citat är taget ur ett examensarbete skrivet av två lärar-studerande vid Göteborgs universitet. De har fokuserat främst på litteratur som vänder sig till något äldre barn/unga tonåringar samt böcker skrivna under 2000-talet. 

Just detta som de beskriver i citatet tycker jag är väldigt viktiga nyckelord, samt att det även beskriver mitt och Beas projekt ganska bra. Jag tror att det viktigaste för att vårt samhälle ska kunna bryta sig loss från de invanda könstereotyperna och normerna är kort och gott medvetenhet. Det är inte det att flickor inte ska få ha klänning, eller att pojkar inte ska få gå i blått. Alla barn ska inte bli döpta till "könsneutrala" namn och alla leksaker ska inte vara i "könsneutrala" färger. Nej, det som behövs är att folk (föräldrar, lärare, alla!) får ökad kunskap och medvetande kring de normer som existerar och att man genom den kunskapen ska kunna ta genusmedvetna val och motarbeta könstereotyperna. Att klä sin dotter i rosa ska inte bero på att hon är just en flicka, utan oberoende av det. Det är motiven till handlingarna som går att undersöka och förändra. Det jag tror att vi behöver göra är helt enkelt att bara röra runt i grytan helt och hållet tills att vi blandat upp alla egenskaper och färger och former, så att de nu kan förknippas med ett barns egna och unika identitet, istället för med dess könstillhörighet. 




//ALICE
Vi anser att de traditionella könsrollerna förekommer
även i 2000-talets barnlitteratur, men något mindre stereotypt när det gäller barnskildringen. I
beskrivningen av de vuxna karaktärerna befästs fortfarande ett traditionellt synsätt ur
genusperspektiv. Det har visat sig i många studier att barn påverkas oerhört mycket av vad de
läser och det bidrar till att skapa deras attityder, förståelse och beteende. Av detta skäl anser vi
att det är mycket viktigt att vi väljer ut barn- och ungdomslitteratur ur ett genusperspektiv för
att inte befästa de traditionella könsrollerna. Detta visar också hur viktigt det är att vi
fortsätter forska i ämnet och att verksamma pedagoger ständigt bör reflektera över
genusperspektivet i sitt arbete. Detta är ett ansvar och en  skyldighet som pedagoger har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0