V. 38. Alices analys av boken Super-Charlie.
Jag valde att läsa boken Super-Charlie av Camilla Läckberg som första bok innan vi v.39 går över till att mer direkt genuslitteratur för att sedan återigen gå tillbaks till att läsa barnböcker. Att jag läser just boken Super-Charlie är pga flera anledningar, delvis pga att vi genom en vän till mig kan ta kontakt med författaren om vi har några frågor men också för att det är en av de mest säljande barnböckerna som givits ut i år, riktad till barn i åldrarna 3-7.
Super-Charlie handlar om en liten pojke som råkar få lite stjärnstoft på sig när han ligger på sjukuset efter sin födelse. Det gör att Charlie blir jättesmart och att han kan göra saker som vanliga bebisar inte kan, typ flyga och prata och bre sina egna smörgåsar. Han förstår även att hans föräldrar bara skulle bli chockade om de visste om hans speciella egenskaper, så framför sin familj låtsas han bara vara en vanlig bebis. Vid middagsbordet får han höra att hans storebror blir mobbad av en äldre pojke på skolan, vilket föräldrarna mest avfärdar men som gör Charlie jättearg vilket slutar med att han en natt flyger till den äldre pojken och häller en "bajsblöja" på honom.
För att då analysera boken utifrån genus och jämlikhet kan man ju börja med det mest uppenbara. Super-Charlie är en pojke, och normen ser ju ut så att det är pojkar som är modiga och smarta. I just detta fall så är boken skriven av Camilla Läckberg just pågrund av att hon har en sån som heter Charlie, men frågan är om hon hade känt samma inspiration för att skriva en bok om en superhjältebebis om hon hade haft en dotter istället för en son?
I övrigt så kan man hämta mycket mer information från illustrationerna (här av illustratören Millis Sarri) än från själva texten, vilket är fallet i de flesta barnböcker för den åldersgruppen vi är intresserade av. Där kan vi se de typiska normerna för hur tjejer och killar ska bete sig. Charlies storasyskon, en tjej och en pojke, är tydliga exempel på det. Flickan är blond med långt hår och ett rosa hårband. I övrigt rosa tröja, en kjol och rosa strumpbyxor medans pojken har brunt kort hår, en grön tshirt och ett par svarta jeans. Pojken visar även, både i text och bild, mer nyfikenhet för Charlie medans systern tycker att han luktar illa. Det man kan fråga sig här är varför tycker författaren och illustratören att så tydligt visa vem som är tjej och vem som är kille av syskonen.
Både i text och bild ser man att det mest är pojkarna som är modiga, och t.ex är det en äldre pojke som mobbar charlies storebror och inte en äldre flicka. Charlie har även bara typiska killeksaker, typ bilar och inga dockor. Storasystern leker iofs pirat en gång med sin pappa, och det är säker ingenting som skulle ha skett i en äldre barnbok men det är fortfarande storebrorn som läser stålmannen, och inte systern.
Det känns som om jag redan nu efter att bara ha läst en barnbok har kommit in lite i tänket kring genus och jämlikhet. I veckan ska jag och bea även göra en gemensam analys och jämförelse mellan våra två böcker, då hon läst "barnen i bullerbyn" som är en betydligt äldre barnbok än "Super-Charlie".
Super-Charlie handlar om en liten pojke som råkar få lite stjärnstoft på sig när han ligger på sjukuset efter sin födelse. Det gör att Charlie blir jättesmart och att han kan göra saker som vanliga bebisar inte kan, typ flyga och prata och bre sina egna smörgåsar. Han förstår även att hans föräldrar bara skulle bli chockade om de visste om hans speciella egenskaper, så framför sin familj låtsas han bara vara en vanlig bebis. Vid middagsbordet får han höra att hans storebror blir mobbad av en äldre pojke på skolan, vilket föräldrarna mest avfärdar men som gör Charlie jättearg vilket slutar med att han en natt flyger till den äldre pojken och häller en "bajsblöja" på honom.
För att då analysera boken utifrån genus och jämlikhet kan man ju börja med det mest uppenbara. Super-Charlie är en pojke, och normen ser ju ut så att det är pojkar som är modiga och smarta. I just detta fall så är boken skriven av Camilla Läckberg just pågrund av att hon har en sån som heter Charlie, men frågan är om hon hade känt samma inspiration för att skriva en bok om en superhjältebebis om hon hade haft en dotter istället för en son?
I övrigt så kan man hämta mycket mer information från illustrationerna (här av illustratören Millis Sarri) än från själva texten, vilket är fallet i de flesta barnböcker för den åldersgruppen vi är intresserade av. Där kan vi se de typiska normerna för hur tjejer och killar ska bete sig. Charlies storasyskon, en tjej och en pojke, är tydliga exempel på det. Flickan är blond med långt hår och ett rosa hårband. I övrigt rosa tröja, en kjol och rosa strumpbyxor medans pojken har brunt kort hår, en grön tshirt och ett par svarta jeans. Pojken visar även, både i text och bild, mer nyfikenhet för Charlie medans systern tycker att han luktar illa. Det man kan fråga sig här är varför tycker författaren och illustratören att så tydligt visa vem som är tjej och vem som är kille av syskonen.

Både i text och bild ser man att det mest är pojkarna som är modiga, och t.ex är det en äldre pojke som mobbar charlies storebror och inte en äldre flicka. Charlie har även bara typiska killeksaker, typ bilar och inga dockor. Storasystern leker iofs pirat en gång med sin pappa, och det är säker ingenting som skulle ha skett i en äldre barnbok men det är fortfarande storebrorn som läser stålmannen, och inte systern.
Det känns som om jag redan nu efter att bara ha läst en barnbok har kommit in lite i tänket kring genus och jämlikhet. I veckan ska jag och bea även göra en gemensam analys och jämförelse mellan våra två böcker, då hon läst "barnen i bullerbyn" som är en betydligt äldre barnbok än "Super-Charlie".
Kommentarer
Trackback