v. 37 Idéskiss och projektplanering
Valet av ämne är viktigt inte minst för att du ska känna att det är givande att jobba med det under så lång tid som du nu förväntas göra.
Vilket ämne har du valt att arbeta med?
Vi ska studera barnlitteratur utifrån ett genus- och jämlikhetsperspektiv.
Att avgränsa ditt ämne är viktigt då det annars kan vara svårt att nå ett resultat.
Hur har du valt att avgränsat ditt ämne?
Vi fokuserar på det sociala könet i enbart svenska böcker från senare delen av 1900-talet. Vi ska läsa böcker riktade till barn mellan ca 3 och 7.
Projektarbetet förväntas ge fördjupade kunskaper om något ämne inom din studieinriktning.
Hur fördjupar ditt projektarbete dina kunskaper inom din studieinriktning?
Vårt projekt skapar medvetenhet kring jämliket och genus som är två stora samhällsfrågor. Vi utvecklar vår kritiska syn kring normer och könsideal i dagens samhälle. Att studera just barnböcker är intressant då de visar vilken bild barn så unga som fem år får av världen och människorna omkring dem.
Vad är det du ska göra? Förklara kortfattad din projektidé.
Vi ska läsa och analysera litteratur för barn, prata med förtfattare och bokförläggare om hur de tänker kring genus och jämlikhet i sina böcker samt intervjua barn om deras medvetenhet kring dessa ämnen. Avslutningsvis ska vi skriva en egen barnbok som ska vara helt jämställd och jämlik utifrån vad vi har kommit fram till under processen (så gott det går).
Hur man utformar sin undersökning kan ha stor påverkan på vad man kommer fram till.
Hur ska du gå tillväga?
Först ska vi göra en litterär analys av varsin bok, sen ska vi läsa på mer om ämnet, t. Ex tidigare rapporter och annan litteratur som handlar om genus, jämlikhet och barnlitteratur. Efter detta skall vi fortsätta med våra litterära analyser, nu förhoppningsvis med en större medvetenhet. Vi ska också när vi känner oss mer insatta i ämnet ta kontakt med förläggare och författare och fråga om deras åsikter kring frågan. Efter detta återstår endast att försöka författa vår egen bok som vi sen ska ”pröva” på barn och vuxna.
Att läsa på om sitt ämne är avgörande för kvalitén på slutarbetet.
Vilken litteratur ska du läsa? Ge 3 exempel på titlar du tänkt dig att börja med.
Vi ska läsa exemplevis Pippi eftersom det är en bok som varit viktig i vår uppväxt. Därav är det extyra intressant att jämföra den med en ny barnbok som är aktuell idag, nämligen super Charlie av Camilla Läckberg. Vi ska också gå till bilbioteket Hallongrottan och läsa böcker som handlar om regnbågsbarn.
Vilka fakta ska stå som bas för arbetet. Ska du göra någon undersökning?
Ja, vi ska läsa på massor och sedan göra undersökningar genom att prata med barn, författare, och bokförläggare.
Hur ska resultaten redovisas? Vilken typ av slutprodukt har du tänkt dig? Hur ska den utformas?
Vi ska göra en barnbok som ska vara helt jämställd och jämlik utifrån det vi efter processen anser vara mest relevant. Till boken ska vi försöka göra illustrationer som till större delen är baserat på collage, en teknik som både ger oss stor frihet och begränsar oss.
Hur har du och hur ska du använda din blogg/loggbok för att redovisa arbetsprocessen så tydligt som möjligt? (Titta gärna vad det står i betygskriterierna)
Vi har gjort en gemensam blogg med 3 kategorier: Bea, Alice och Allmänt. Vår plan är att skriva ALLT vi gör i loggboken för att dels kunna ha koll på vårt arbete och ta del av varandras analyser och arbete.
v.34 Formulering av idé
v.35
v.36 Börja efterfoska (kolla kontakter etc)
v.37 Skriva idéskiss och planering
v.38 Läsa vår första bok
v.39 Fördjupning kring barnlitteratur, genus och jämlikhet
v.40 Fördjupning kring barnlitteratur, genus och jämlikhet
v.41Fördjupning kring barnlitteratur, genus och jämlikhet
v.42 Fördjupning kring barnlitteratur, genus och jämlikhet
v.43 Läsa och analysera (ev prata med bokförlaget natur och kultur)
v,44 Lov
v.45 Läsa och analysera
v.46Läsa och analysera
v.47Läsa och analysera
v.48 Barcelona
v.49 Barcelona
v.50 Barcelona
v.51
v.52 Lov
v.1 Lov
v.2 Sammanställning av höstterminens arbete och börja fundera kring barnboken
v.3 Ta kontakt med författare och fortsätta med analyserna
v.4 Ta kontakt med författare och fortsätta med analyserna
v.5 Utkast till barnboken
v.6 Utkast till barnboken
v.7 Utkast till barnboken
v.8 Utkast till barnboken
v.9 Sportlov - Utkast till barnboken samt illustrationer
v.10 Fortsatt utveckling av boken
v.11 Testa reaktionen av boken på barn och vuxna
v.12 Testa reaktionen av boken på barn och vuxna
v.13 Sammanställa åsikterna och utveckla boken
v.14 Lov
v.15 Färdigställa boken
v.16 Färdigställa boken
v.17 Färdigställa boken
v.18 Färdigställa boken
v.19 Klaaar!